Hieronder treft u de pedagogische uitgangspunten aan die wij belangrijk en terug laten zien in ons werk:
- Wij nemen de kinderen serieus:
- Kinderen zelf laten aangeven wat ze willen en hen hiertoe aanmoedigen.
- Spel van kinderen niet onderbreken.
- Luisteren naar kinderen; horen wat ze zeggen, bedoelen.
- Wij nemen niet alleen tijd voor kinderen, we geven ze ook tijd:
- Niet te snel dingen uit handen nemen.
- Aanpassen aan het tempo van kinderen.
- Plannen vanuit de optiek van kinderen (niet teveel en te snel dingen willen).
- Wij stimuleren de creativiteit van het kind:
- Aanbieden van creatieve materialen, zand en water enz.
- Het proces wordt gestimuleerd, niet het eindproduct.
- Wij stimuleren meer dan we sturen:
- Kinderen zelf keuzes laten, niet dwingen mee te doen.
- Zelf iets gaan doen dat de kinderen uitdaagt, nieuwsgierig maken.
- Prikkels aanbieden in de omgeving.
- Wij hebben respect voor het uniek zijn van het kind:
- Ieder kind “vraagt”iets anders, een andere benadering, aanpak, houding, vorm van aandacht.
- Wij staan open voor de behoeften van het kind:
- Vriendschappen zijn belangrijk voor kinderen
- Mogelijkheid bieden samen te spelen.
- Wij geven de kinderen de ruimte om zichzelf te ontplooien:
- Vrij spel.
- Niet een te vol programma.
- Fantasiespel en creativiteit stimuleren.
- Positief zelfbeeld aanmoedigen.
- Kinderen worden aangesproken:
- Leiding kijkt kinderen, op ooghoogte, aan als er met hen gepraat wordt.
- Er wordt gewacht op het antwoord van het kind. Dit kan ook een lachje zijn, ja knikken of nee schudden, bij nog niet voldoende praten.
- Er komt een bevestiging op het antwoord van het kind.
- Er wordt geluisterd naar kinderen en zij krijgen de ruimte om te vertellen en te vragen.
- Er wordt niet door elkaar heen gesproken.