Onze uitgangspunten

Hieronder treft u de pedagogische uitgangspunten aan die wij belangrijk en terug laten zien in ons werk:

  1. Wij nemen de kinderen serieus:
    • Kinderen zelf laten aangeven wat ze willen en hen hiertoe aanmoedigen.
    • Spel van kinderen niet onderbreken.
    • Luisteren naar kinderen; horen wat ze zeggen, bedoelen.
  2. Wij nemen niet alleen tijd voor kinderen, we geven ze ook tijd:
    • Niet te snel dingen uit handen nemen.
    • Aanpassen aan het tempo van kinderen.
    • Plannen vanuit de optiek van kinderen (niet teveel en te snel dingen willen).
  3. Wij stimuleren de creativiteit van het kind:
    • Aanbieden van creatieve materialen, zand en water enz.
    • Het proces wordt gestimuleerd, niet het eindproduct.
  4. Wij stimuleren meer dan we sturen:
    • Kinderen zelf keuzes laten, niet dwingen mee te doen.
    • Zelf iets gaan doen dat de kinderen uitdaagt, nieuwsgierig maken.
    • Prikkels aanbieden in de omgeving.
  5. Wij hebben respect voor het uniek zijn van het kind:
    • Ieder kind “vraagt”iets anders, een andere benadering, aanpak, houding, vorm van aandacht.
  6. Wij staan open voor de behoeften van het kind:
    • Vriendschappen zijn belangrijk voor kinderen
    • Mogelijkheid bieden samen te spelen.
  7. Wij geven de kinderen de ruimte om zichzelf te ontplooien:
    • Vrij spel.
    • Niet een te vol programma.
    • Fantasiespel en creativiteit stimuleren.
    • Positief zelfbeeld aanmoedigen.
  8. Kinderen worden aangesproken:
    • Leiding kijkt kinderen, op ooghoogte, aan als er met hen gepraat wordt.
    • Er wordt gewacht op het antwoord van het kind. Dit kan ook een lachje zijn, ja knikken of nee schudden, bij nog niet voldoende praten.
    • Er komt een bevestiging op het antwoord van het kind.
    • Er wordt geluisterd naar kinderen en zij krijgen de ruimte om te vertellen en te vragen.
    • Er wordt niet door elkaar heen gesproken.